Als docent die regelmatig betrokken is bij de educatie van jonge moslims, ook uit de streek van Ursem (Gem. Koggenland), wil ik graag de essentie van islamitische seksuele voorlichting onderstrepen. Ik heb gezien hoe onmisbaar het is dat de jeugd in aanraking komen met seksuele voorlichting die hun geloofsovertuigingen eert en hen in staat stelt om gezonde keuzes te maken in overeenstemming met hun geloof. In dit artikel zal ik mijn persoonlijke ervaringen delen en uitleggen waarom het een taak is voor elke moslimouder om hun kinderen hierin te (laten) onderwijzen.
Een verhaal vanuit het klaslokaal:
In mijn onderwijsomgevingen heb ik de mogelijkheid gekregen om met moslimpubers uit de streek van Ursem (Gem. Koggenland) te werken en hun struggles op het gebied van seksualiteit te zien. Velen van hen worden blootgesteld aan tegenstrijdige boodschappen en verlokkingen die niet in overeenstemming zijn met hun godsdienstige waarden. Ze hebben behoefte aan ondersteuning die hen helpt om hun seksualiteit te begrijpen binnen de grenzen van hun geloof, zodat ze individuen met zelfvertrouwen en veerkracht kunnen worden.
Een van de belangrijkste uitdagingen waarmee islamitische tieners worden geconfronteerd, is de maatschappij en gewoonten van het land waarin ze opgroeien. Hoewel Nederland een land van tolerantie en diversiteit is, kan de overheidsvoorlichting op het gebied van seksualiteit soms botsen met geloofsovertuigingen. Overigens geldt niet alleen voor islamitische waarden maar ook voor de christelijke, joodse en hindoestaanse overtuigingen. Maar ik beperk mij hier tot de geloofsovertuigingen voor de islamitische tieners uit de omgeving Ursem (Gem. Koggenland). De botsing tussen de overheidsvoorlichting en de geloofsovertuigingen creëert een kloof waarin jongeren zich verward en geïsoleerd kunnen voelen. Islamitische seksuele voorlichting is uiterst belangrijk om deze afscheiding te overbruggen en hen te voorzien van de kennis en hulpmiddelen die ze nodig hebben.
Het belang van islamitische seksuele voorlichting wordt ook weerspiegeld in de bronnen van ons geloof, de Koran en de Hadith. Deze religieuze teksten bevatten waardevolle leidraden en voorschriften met betrekking tot seksualiteit en ethiek.
Bewijzen uit de Koran:
Surah Al-Isra (17:32) interpretatie van de vertaling: “En nadert de ontucht niet. Voorwaar, het is een gruweldaad en een slechte weg.”
Surah An-Nur (24:30) interpretatie van de vertaling: “Zeg tot de gelovige mannen dat zij hun ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen. Dat is reiner voor hen. Voorzeker, Allah is goed op de hoogte van hetgeen zij doen.”
Surah An-Nisa (4:29) interpretatie van de vertaling: “En verlangt niet naar datgene waarmee Allah sommigen uwer boven anderen heeft begiftigd. Voor de mannen is er een aandeel in wat zij hebben verworven en voor de vrouwen is er een aandeel in wat zij hebben verworven.”
Surah Al-Baqarah (2:187) interpretatie van de vertaling: “Het is u geoorloofd, in de nacht van het vasten, tot uw vrouwen in te gaan.”
Bewijzen uit de Hadith:
Sahih Bukhari, Boek 69, Hadith 506:
De Profeet Mohammed (vrede zij met hem) zei: “O jongeren, wie van jullie in staat is om te trouwen, laat hem trouwen, want het is beter voor zijn ogen en kuisheid. En wie daar niet toe in staat is, laat hem vasten, want dat zal een bescherming voor hem zijn.”
Sahih Bukhari, Boek 62, Hadith 4:
De Profeet Mohammed (vrede zij met hem) zei: “O jongeren, wie onder jullie in staat is om te trouwen, laat hem dat doen, want het helpt bij het beteugelen van zijn blik en zijn kuisheid. En wie dat niet kan, laat hem vasten, want vasten is een schild.”
Sahih Muslim, Boek 26, Hadith 5377:
De Profeet Mohammed (vrede zij met hem) zei: “Als een man naar een vrouw kijkt en zij kijkt naar hem, en geen van beiden wendt zijn blik af totdat de ander wegkijkt, dan is dat een pijl van de Satan die hen beiden treft.”
Sahih Muslim, Boek 26, Hadith 5391:
De Profeet Mohammed (vrede zij met hem) zei: “O jongeren, wie van jullie in staat is om te trouwen, laat hem dat doen, want het helpt hem bij het beheersen van zijn blik en zijn kuisheid. En wie dat niet kan, laat hem vasten, want vasten vermindert zijn verlangens.”
Sunan Ibn Majah, Boek 9, Hadith 1846:
De Profeet Mohammed (vrede zij met hem) zei: “Het huwelijk is een deel van mijn Sunnah (traditie), en wie niet mijn Sunnah volgt, behoort niet tot mijn volgelingen.”
Academische bronnen:
Om de waarde van islamitische seksuele voorlichting voor de islamitische identiteit van moslimpubers te ondersteunen, zijn er verschillende academische bronnen beschikbaar. Hier zijn twee relevante bronnen:
Onderzoek van Noura Abdullah Al-Mutairi (2016): “The Role of Islamic Education in Preserving the Islamic Identity of Muslim Adolescents.” Dit onderzoek onderstreept het belang van islamitische educatie bij het behoud van de islamitische identiteit van moslimpubers.
Studie van Aisha Sherina Mohd. Nor en Azam Othman (2017): “Sex Education in Islamic Perspective.” Deze studie onderzoekt hoe islamitische seksuele voorlichting kan worden geïntegreerd in het onderwijssysteem van moslimlanden.
Voor en tegenargumenten:
Voor:
Voorlichting over seksualiteit binnen de islam bevordert een gezonde seksuele ontwikkeling, gebaseerd op islamitische waarden en normen.
Het helpt moslimpubers hun seksualiteit te begrijpen binnen de grenzen van hun geloof en maakt hen weerbaar tegen schadelijke invloeden.
Islamitische seksuele voorlichting biedt een veilige omgeving voor open en eerlijke discussies over seksualiteit, waarbij culturele en religieuze gevoeligheden worden gerespecteerd.
Tegen:
Sommigen kunnen betogen dat islamitische seksuele voorlichting de diversiteit en individualiteit op seksueel vlak van jongeren kan beperken.
Er kunnen zorgen zijn over de afwezigheid van specifieke onderwerpen in islamitische seksuele voorlichting, zoals contraceptie en homoseksualiteit.
De integratie van islamitische seksuele voorlichting in het gewone onderwijssysteem kan uitdagingen met zich meebrengen op het gebied van onderwijsprogramma en beleidsvorming.
Het belang van islamitische seksuele voorlichting voor moslimpubers uit de omgeving van Ursem (Gem. Koggenland) kan niet worden overschat. Het is een plicht voor elke moslimouder om hun kinderen hierin te onderwijzen, zodat ze kunnen groeien binnen hun islamitische identiteit. Door islamitische waarden te integreren in de seksuele voorlichting, kunnen we onze moslim jeugd helpen om gezonde keuzes te maken en zich te beschermen tegen ongewenste invloeden. Laten we collectief aan de slag gaan omwille van Allah swt om moslimpubers uit de streek van Ursem (Gem. Koggenland) de begeleiding te bieden die ze nodig hebben om op te groeien tot zelfverzekerde, verantwoordelijke en respectvolle personen in de Nederlandse maatschappij.
Als docent en onderdeel van Stichting Tawfiq begrijpen we de behoefte aan islamitische seksuele voorlichting voor islamitische ouders uit de omgeving van Ursem (Gem. Koggenland). We bieden een educatief programma dat vier sessies beslaat en specifiek is afgestemd op jonge moslims. Onze docenten combineren kennis van de islamitische leer met een begripvolle en empathische aanpak, zodat onze moslim jeugd zich begrepen en ondersteund voelen.
Voor meer informatie over het educatieve programma van Stichting Tawfiq en hoe we moslimpubers ondersteunen bij hun seksuele ontwikkeling, kunt u contact met ons opnemen via email of het inschrijvingsformulier invullen.